Wednesday, June 20, 2012

Supermarket: Group exhibition

OPENING June 20th, 2012
8:00 PM / Gezira Arts Center, Zamalek, Cairo - Egypt

SUPERMARKET
A few kilometers on any given highway, you find road signs indicating to these large select-your-goods centers called ‘supermarkets’ or mass display markets called ‘hypermarkets’. On such vast areas, commodities impose a new social reality that reshapes and re-centers the population of the surrounding areas, creating huge going-and-returning tracks all feeding into its sphere in an amazing punctuality, as if they are inevitable practices subject to a hidden power that controls their fate. If we contemplate this phenomenon, we find that there is a hidden power which creates a confrontation and a test: People come to these places to find and select things. This is, in fact, a quest for answers to ambiguous questions; a desperate attempt at realizing the self, but the truth is human beings are the answers to the question posed by such obtuse realities. 
The objects here are not symbols of thought that can only be analyzed or deconstructed into a meaning or a message. They are a group of tests, and the commodity is the one that poses the questions we are yet to answer. This is how commodities reign. There is neither information nor a piece of news, but an ongoing polling station moving in circular orbits without any possibility for escape, no chance for our eyes to be distracted.
There is a state of incessant attention. The scene is a full screen composed of advertising placards in which products play a main role and commodities form successive and equal elements; they became a nucleus around which human beings revolve. There are employees who only care about rearranging the façade and display of goods, to what a client purchases and the results are in a sort of space and self-service deepening the superficiality of the scene. It is one consistent and non-mediated range combining human beings and things, a breeding ground for manipulation. But who is manipulating whom?
Supermarket is an exhibition of contemporary visual arts, organized by Studio Khana for Cultural Development and a group of independent artists with the help of the Ministry of Culture’s Fine Arts Sector and Finding Projects Association. The concept is based on the discussion of surrounding consumeristic reality through the imitation of the supermarket, exploration of ideas related to the philosophy of consumerism and transforming them into consumeristic commodities.


سوبرماركت
علي بعد بضع كيلو مترات من أي طريق سريع تؤشر أسهم علامات السير علي تلك المراكز الكبري للإنتقاء المعروفه (بالسوبر ماركت) أو مؤسسات العرض الشاملة المعروفه (بالهايبر ماركت)... علي هذه المساحات الكبيرة تفرض السلع واقع اجتماعي جديد يعيد تشكيل ومركزة سكان المناطق المحيطة بموقعة، ويخلق مسارات هائلة للسير ذهاباً وإياباً كلها تصب في محيطة بإنتظام مزهل وكأنها ممارسات حتمية تخضع لقوة خفية تتحكم بمقدراتها.
إذا تأملنا تلك الظاهرة نجد أن هناك قوة خفية تصنع مواجهه وإمتحان : يأتي الناس إلي تلك الأماكن ليجدوا ويختاروا أشياءاً هي في حقيقة الأمر بحثاً عن أجوبه لتساؤلات مبهمة وغير مدركة حقيقتها أنها محاولة بائسة لإدراك الذات، ولكن الواقع هو أن البشر هم الإجابة عن السؤال الذي تطرحة الأشياء.
إن الأشياء هنا ليست رموزاً فكرية نستطيع أن نحللها أو نفككها لندرك معناها ورسالتها إنما هي مجموعة من الإختبارات فالسلعة هي من تطرح السؤال ونحن من نجيب.
هكذا تتحكم السلع فلا معلومات ولا خبر بل إستفتاء مستمر يدور مدارات دائرية، فلا من متنفس حولنا يعطي فرصة للنظر أن يتشتت.
 حالة من الإنتباه الدائم والمشهد هو شاشة كاملة مكونة من لوحات إعلانية تلعب فيها المنتجات دور اساسي وتشكل السلع عناصر متتابعة ومتكافئة حيث اصبحت نواة يجوب حولها البشر، وهناك موظفون يهتمون فقط بإعادة ترتيب الواجهة وعرض البضائع حيث يسبب ما يشتريه العميل بعض الفراغ وتعمق الخدمة الذاتية سطحية المشهد، إنه مجال واحد متجانس وبلا توسط يجمع بين الانسان والاشياء إنه ارض خصبه للتلاعب ولكن من يتلاعب بمن؟
(سوبرماركت) هو معرض للفنون البصرية المعاصرة يقوم علي تنظيمة مؤسسة (ستوديوخانة للتنمية الثقافية) ،ومجموعة من الفنانين المستقلين، وتقوم فكرة المعرض علي مناقشة الواقع الإستهلاكي المحيط من خلال محاكاة نموذج السوبر ماركت ومحاولة طرح الأفكار التي تتناول فلسفة الإستهلاك وتحويلها إلي سلع إستهلاكية.

No comments:

Post a Comment